»Motiven står i kö för att bli sydda«

Broderi av Elisabet Englund

I förra numret av Hemslöjd berättade konstnären Elisabet Englund om två av sina senaste broderier. Läs hela texten här:

»Jag har arbetat som bildkonstnär i hela mitt liv. Snabba direkta tekniker som måleri och tuschteckning på papper. Broderi har aldrig intresserat mig. Tvärtom hade jag en aversion mot det, efter dåliga erfarenheter i skolan. Men jag bor ute på landet i Sörmland och det händer inte så mycket här. För några år sedan började jag gå till ett stickcafé i närheten och sitta och virka lite mest för sällskaps skull. Efter ett tag började jag rita broderimönster åt de andra och till slut kom jag fram till att jag kunde väl pröva att sy lite själv också. Och jag tyckte faktiskt att det blev ganska bra. Jag fick sådana jättefina reaktioner. Jag blev förvånad. Folk sa att de aldrig hade sett något liknande.

Jag åkte på kurs på Sätergläntan för att lära mig några stygn men det är bara någon enstaka gång som jag använder mig av dem. Annars syr jag mest som man tecknar. Och med vanlig sytråd hellre än brodergarn. I botten är det hemvävda tyger, ofta handdukar eller bitar av dukar som gått sönder. Sedan börjar jag nästan alltid med att sy dit några större tygsjok innan jag börjar med själva broderiet.

På något sätt är det som att motiven står i kö för att bli sydda. Jag utgår från foton och urklipp som jag sparar i en låda. Det senaste året har det blivit många bilder på flyktingtema. Det är ju en fråga som man bär runt på hela tiden nu: ›hur ska det gå för dem?‹.

kihnu

Foto: Sofia Runarsdotter

En av bilderna jag använt kommer ur Hemslöjd (nr 1/2015). Jag kallar den Handarbetare. Den föreställer fem stickande kvinnor i Estland, men jag har bytt ut en av dem mot en nyanländ flykting. Jag tycker hon smälter in så fint där. Det blev en lycklig och positiv bild av en person som har måst fly. Fler sådana bilder behöver spridas, tycker jag.

001_dscf1179.jpg

En annan bild kallar jag Mot okänt mål. Originalfotot hittade jag i Dagens Nyheter. Det föreställer en grupp flyktingar på vandring någonstans i Europa. Det var inte mer än några centimeter stort så det gick knappt att se några detaljer, men det är lika bra. Det är bara stommen jag vill åt. Den bilden är inte lika positiv som Handarbetare. Den är tung. Men de är i alla fall tillsammans och de är på väg någonstans.«

Ur Hemslöjd 6/2016. Prenumerera här.

Maria Diedrichs

Skrivet av: Maria Diedrichs Publicerat i Hemslöjd