Bok-update

Bok på fyra språk – nästan.

Min bok (The Art Of Whittling) skulle vid det här laget ha funnits på fyra språk. I februari kom boken på tyska och franska. Den 25 januari skulle den ha varit ute i en svensk upplaga. Tyvärr gick det svenska förlaget, som skulle gett ut den i en samutgivning med det engelska förlaget, i konkurs precis innan utgivningen.

Upplagan hann gå i tryck men inte distribueras, så böckerna ägs nu av konkursboet. Fortsättning följer…

A different location

scrolla ner för svenska

Slöjd is always scouting locations to exhibit it´s quiddity.
The regional craft association of Gästrikland-Hälsingland:
-What about a tractor garage, have we tried that?
-Let´s do it!

So we, myself and blacksmith Per Alnaeus, ended up in an unusual environment, and we had a kind of dialogue/workshop where we talked about the tools of slöjd, and then the audience could experience the materials that we work with.

Slöjd scoutar hela tiden locations för att visa dess innersta väsen.
Gästrike Hälsinge Hemslöjdsförbund inför årsmötet:
-Vad sägs om ett traktorgarage, har vi testas det?
-Gör´t!

Så vi, jag och smeden Per Alnaeus, hamnade i en lite ovanlig miljö, för att hålla en sorts dialogseminarium/workshop kring slöjdens verktyg, där publiken sedan fick känna på och uppleva materialen lite mer handgripligt.

 

Nordlöw

Vissa saker lever sina egna liv på nätet. Som det här examensarbetet från HV som jag skrev 00. Nu presenterat såhär fint i pdf-format.

Den 17 maj ska jag vara med på en slöjdbio i Bergsjö – på yxtema – och tänkte läsa på lite. Jag visste att det här arbetet låg någonstans därute. Och voila! Tack för det Yumpu 🙂

ps. Kuriosa: Jag gav ett ex. till yxmuseet i Gränsfors och fick en bila som tack av Gabriel Brånby, dåvarande vd. Han frågade om jag ville ha ett långt eller kort skaft. Jag sade att jag ville ha den oskaftad, varpå jag fick en skaftad + ett extra skaft. ds.

pps. Kuriosa 2: en tid innan hade jag besökt smeden Håkan Grims. När jag sade att jag var sugen på att köpa en timmerbila från Gränsfors sade han: ”vill du inte köpa en av mig då?” Varpå jag blev överlycklig. Håkan frågade om jag ville ha ett 1800- eller 1700-tals öga. Jag ville ha ett 1700-tals öga. ”Då ska jag smida en sådan” sade Håkan, ”men jag har ingen väntlista så du får höra av dig om ett tag och kolla om den är klar”. Jag åkte hem och ringde efter en vecka. ”Nej, jag har inte smidit något bila” fick jag veta. Sedan surrade vi i någon timme. Efter en vecka ringde jag igen. ”Nej, jag har inte smidit något bila” fick jag veta denna gång också. Sedan surrade vi i någon timme. Efter två veckor ringde jag igen. Samma sak. Varje gång någon timmes surr eller mer om verktyg, smide etc. Det blev längre och längre mellan samtalen. När jag hade väntat någon månad med att ringa så sade han plötsligt: ”ja jag har smitt en bila med 1700-tals öga. Men en norrman var hit och köpte den”. Så det var tur att jag fick min Gränsforsbila – med 1900-tals öga. dds.

On thin ice.

New vlogg. Taking material for spooncarving. Felling a birch in a tight spot with no place for the tree to fall. How I do it.

Ny videologg. Ta material till skedtäljning. Fälla träd i tätväxande skog där det inte finns någon fri fällriktning. Hur jag gör.

 

Interview on Wooden Spoon Carving

I was interviewed by Daniel Marcou for his excellent site Wooden Spoon Carving.

The site is a personal blog, but also a resource for anyone who wants to carve spoons. Especially interesting is the list of booktitles and interviews with spooncarvers.

Read the interview.

Jag blev intervjuad av Daniel Marcou för hans site Wooden Spoon Carving.

Siten är en personlig blogg, men också en resurs för alla som täljer skedar. Särskilt intressant är listan med täljböcker och intervjuerna med skedtäljare. 

Läs intervjun.

 

 

Konsten att tälja

Yes! Got an advance copy of the swedish edition of my book ”The Art Of Whittling”.
Konsten att tälja is in stores on january 25. Published on Kabusa böcker.

Fick ett förhandsexemplar av Konsten att tälja, den svenska upplagan av min bok The Art Of Whittling. Kommer den 25 januari på Kabusa böcker.

Check it out on adlibris.se 

 

Me and Jakob.

Another commercial for carved spoons have seen the light of day. I give you the short insta-version. I have also inspired my friend Jakob Danhard to start vlogging. Watch his jazzy pot-throwing below. And give him some likes 🙂

 

 

Slöjd is a fool´s hope

Rewilding

One thing I learned in the states is that there are places that are truly sacred. Where you can feel the energy of nature almost taking a physical form, becoming a person.

We were guided to a sacred place by someone who could prepare us for what we were about to meet. And I am wondering now that if we hadn´t been that – maybe I would not have seen it?

My relationship with nature is of a kind that I appreciate its beauty and I feel a serenity when I spend time outside. Yes, I can be with myself. But I never tried to make it something religious or spiritual.

How are we supposed to be with nature, to really see those sacred things? Or maybe even more to feel them… I am always aware now, that those places can be around me. And I am trying to blur out the boundaries between myself and other beings. Trying to see the small things, plants, spiders, birds as I would look on a person. Or see myself not as a person…

The spoons are taking me somewhere

Right now I love every spoon I make. Not that they are perfect or “the best one”. It is the way that they come into sight for me. It feels like I could stop anywhere in the process and the spoon would be finished. It is the way you would think that art feels.

Slöjd is a fool´s hope

It feels like I need to pause everything for a while. Just to breathe. That´s the constant feeling in this race. In the mornings, when I leave the kids at school, I see everyone struggle to adjust their lives to a rigid system of theoretics. Slöjd is a fool´s hope for me. Spooncarving has a logistic, almost the only one, that works in my every day life.

the knife and the axe – there is a constant flow

I have recently read two great books about spoons; by barnthespoon and hatchetandbear . I just recently visited northhousefolkschooland on Friday my own book theartofwhittling is released on carltonbooks


The more I carve spoons and the more I feel that other people get involved in spooncarving, the more meaningful it feels. And the more meaningful it feels the more spiritual it is.
Yesterday’s carving was total enlightenment – every single cut felt meaningful.
And I decided to do something I don’t do – an art spoon. 


The knife and the axe: there is a constant flow.
The shape of the handle represents the constant unsymmetrical and shifting flow of the river. The carvings are the little spirits of the woods, the axe and the knife.