Slöjdens tolvstegsprogram

Slöjdaren Jonatan Malm vill uppmana fler att vända sig till slöjden för terapi. I Hemslöjd 4/2018 bad vi honom lägga sig på sin egenhändigt handhyvlade divan för en analys. Här bjuder han på ett slöjdterapeutiskt tolvstegsprogram för den stressade tjugohundratalsmänniskan.

Vilka diagnoser tror du slöjdterapi kan hjälpa mot?

– Slöjdterapi visar stor framgång i behandling mot Fomofear of missing out. I slöjd missar jag inte båten, jag kommer inte sist till festen och jag väljer inte fel middag eller konsert. I slöjden är jag alltid där när det händer. Mitt i. Du kan också gå i slöjdterapi mot narcissism och historielöshet. Slöjden påminner om att det finns en svinlång historia och klär av myten om att människan alltid varit en skövlande ojämlik varelse. Huruvida slöjdterapin hjälper mot känslan av otillräcklighet vet vi inte riktigt än, men generellt kan väl sägas att med slöjd i händerna känns det inte som att tiden bara försvinner rakt ut i abstraktion, eftersom varje sekund kommer att finnas kvar i ditt bearbetade material och i dina händer.

Vilka symptom kan vara ett tecken på att man är i behov av slöjdterapi?

– Att du vaknat en morgon och fortfarande lever i Västvärlden under 2000-talet.

Jonatan Malms tolvstegsprogram:

  1. Gör slut med allt babbel och skval.
  2. Bli vän med tystnaden.
  3. Därefter: blunda och sök meningsfulla samtal. Det kan börja med en yxa, en skog och du. Med en yxa i handen är du aldrig mer ensam.
  4. Unna dig lyxen att vara uttråkad, nedkopplad, avpolletterad eller bara myrvåt om fötterna.
  5. Tälj en sked varje dag och känn hur du och björken sakta förenas.
  6. Fråga en vril om ditt ynkliga motstånd verkligen kan betyda något. Den kommer att svara ett rungande JA.
  7. Skriv ett vykort till Innerstaden, Mainstreamkulturen och Mobbaren på högstadiet och säg att du inte är rädd för dem längre, och att de kanske till och med ska få kaffe om de har vägarna förbi.
  8. Skriv ett vykort till Kapitalismen med en riktigt salt misstroendeförklaring och krav på avgång.
  9. Låt varje avskuret litet furuspån bli en impuls till något att suga vidare på nästa dag.
  10. Gör inte produkter. Sälj inget och köp inget. Slöjda allt du behöver och byt med vänner som har andra sorters förmågor.
  11. En svår övning som kan verka orimlig, men testa! Om du känner dig trött: VILA!
  12. Fråga inte bävern hur den skärper sina tänder, utan hur det känns i magen när storaspen faller.

Foto: Martin Gustavsson.

Läs hela artikeln i Hemslöjd 4/2018. Som prenumerant har du tillgång till alla nummer av tidningen digitalt. Teckna prenumeration idag!