Den sjunde dagen

De känns i kroppen att man arbetat sju dagar i sträck, långsamma penseldrag har vart ett signum för oss som vart här länge medan nya deltagare haft mer energi idag. Vi har arbetat med lager två på guldockran och den ljus-grå-blå-vita färgen. Vi närmar oss faktiskt sakta men säkert mål nu! På tisdag kommer SVT och gör ett reportage och förhoppningen är att vi hinner klart med all målning utom ”övertrycken” då, de streck och former som skall målas i en mörkare ton på de gröna bladen samt den ljusa buketten.

Här kommer en liten film från målandet samt några bilder från dagen.

 

IMG_7437 IMG_7436 IMG_7435 IMG_7434 IMG_7425 IMG_7418

Måla måla!

Idag var vi nio personer som jobbade, så målande har gått super fort. Nu är till stor del det första lagret med färg färdig målat över väggen. En volontär kom hela vägen från Stockholm över dagen, en annan från Falun, några från Edsbyn, Gävle, Uppsala och även från grann byn Växbo!

Nedan lite bilder från dagens arbete.

IMG_7411 IMG_7412 IMG_7413 IMG_7414 IMG_7415 IMG_7416

Färg och film!

Nu har vi kommit igång ordentligt med målandet, fått upp nästan alla färger och provat måla alla typer av mönsterdelar. De blev även en liten panik inhandling av presenning då de kom ett oväntat regn mitt i all sol. Blev lite kojkänsla när vi satt upp presenningen. De är svårt att slita sig från målandet ochkomma från ladan på kvällen, idag lyckades vi dock ta oss iväg innan solen gick ned. Vi behöver vila upp oss tills imorgon då de blir många som kommer och målar. Många som passerar tutar och vinkar uppmuntrande. Bonden som sköter jorden bredvid kom och slog hö idag, vi har även haft en hel del besök av olika förbipasserande människor, väldigt roligt! Välkommen om du har vägarna förbi!

Lägger upp en liten film från dagens arbete, samt några bilder.

 

IMG_7375 IMG_7376 IMG_7377 IMG_7378 IMG_7379 IMG_7380

IMG_7365 IMG_7366

Tolv timmars arbetsdag

Först var det febrilt skissande fram emot kvällningen och när vi väl kunde sätta igång  med målandet kunde vi verkligen inte sluta. Vi fick hämtmat levererat och målade tills att vi var tvungna att lysa med lampor för att se vad vi målade. Så himla roligt att se en så tydlig förändring!

Har ja nämnt det förut? Ja har världens bästa volontärer! Idag har ja haft hjälp av både bekanta ansikten och helt nya, fantastiskt att människor som läst om projektet i olika medier kommer och deltar! I helgen verkar det som vi blir ett helt gäng. Kommer du också?

IMG_7339 IMG_7349 IMG_7350 IMG_7351 IMG_7352 IMG_7353

Tappra volontärer

Dagen började med regn och således en guidad visning på Världsarvsgården Gästgivars i Vallsta där originalmålningen finns i en kammare på övervåningen. Självfallet blev de lite loppis och mycket fika innan regnet lagt sig på sena eftermiddagen, då drog vi igång med skissandet igen. Inte för än ljuset började tryta och dimman kom över oss gav vi upp ikväll. Ja har verkligen helt fantastiska och tappra volontärer att arbeta med!

Igår var lokaltidningen Ljusnan på plats och gjorde ett reportage samt ett inslag på deras webb-tv. Kolla in på: https://www.helahalsingland.se/halsingland/bollnas/schablonlada-nummer-tva-snart-fardig

Nedersta bilden är lånad från helahalsingland.se

bildIMG_7313IMG_7314alla

 

Upp på väggen!

Idag har vi spänt upp ett rutsystem utav snören över hela väggen, detta för att kunna överföra mönstret från skisser till vägg. Vi hann även sätta igång med överföringen av mönstret till väggen, vilket är ett pilligt men roligt jobb. Att pausa för fika är minst lika viktigt som resten av arbetet!

IMG_7281 IMG_7283 IMG_7292 IMG_7294 IMG_7297 IMG_7299 IMG_7301 IMG_7302

Mönster under bearbetning

Nu har det hänt otroligt mycket olika saker, mönstret har målats av på ritfilm, vilket är ett ganska tidskrävande arbete. När man tittar på mönstret så länge ser man dessutom alla små detaljer som man ofta missar när man tittar hastigt, mönstret är verkligen varierat, ta en noggrann titt på de nedan! Mönstret har även rutats in i rutsystemet vi ska använda för att överföra det till väggen. Min syster Elisabeth har hjälpt till med redigering och inscanning samt printning utav stora mönsterark som vi kommer använda som mallar, Audio Video i Söderhamn sponsrar med utskrifet av allt detta.

Byggnadsställningen har kommit på plats detta tack vare Ställningsmontage & industritjänst som sponsrar med den och två tappra volontärer, Kristoffer Olsson & Jonas Eriksson.

Brädfodringen monterades upp på väggen idag, så nu är hela väggen klädd i en beige skrud. Fick hjälp av min kära far samt Mathilda Carlsson och Amanda Ulvebring från Hällefors, efter att arbetat hela dagen skålades de i kaffe!

Har du lust att delta? Nu drar skiss och måleriarbetet igång på riktigt så droppa bara förbi eller ring/ sms:a/ maila mig så är du välkommen! Vi har haft en riktigt trevlig dag och fler lär de bli.

Når mig gör du på: helena.bratt@hotmail.com eller på tel. 073-84 33 854

Nedan kommer lite bilder från de moment som beskrivs ovan.

IMG_7201 IMG_7235 IMG_7237 IMG_7240 IMG_7243 IMG_7252 IMG_7255 IMG_7261

IMG_7274

 

Schablonladan 2012

År 2012 målades den första schablonladan, den står invid riksväg 50 i Rengsjö. Den ladan hade samma syfte och mål som den kommande: att uppmärksamma det traditionella schablonmåleriet och göra det offentligt. Original mönstret målades 1850 av Lars Olsson och hans son, målningen finns på Västerby hembygdsby, Rengsjö i Hälsingland. Västerby är öppet för besökare under sommaren.

Nedan kan ni se bilder från hela arbetets gång med allt ifrån skiss, slutresultat, grundmålning, uppfräschning av övriga väggar, överföring av mönster från skiss till vägg, mönster och bakgrundsmålning. Många saker kommer att ske på samma sätt den här gången, dock finns det en del effektiviseringar som gjorts när det kommer till mönstermålningen.

01-ladan02-ladan03-ladan 05-ladan  07-ladan 08-ladan  11-ladan19-ladan  17-ladan 16-ladan 15-ladan 14-ladan 13-ladan   originalet

2012-10-20-vernissage-schablonladan-13

Schablonmålaren Jonas Wallström

Jag bad Melanie Platzgummer jobbar som Världsarvskordinator för världsarvet Hälsingegårdarna att skriva en text om Jonas som målat originalmålningen som nu skall målas på ladan. Så här får ni lite bakgrund:

Målargesällen Jonas Wallström föddes i  Vallsta 1798 som Jonas Andersson.  Fadern, Anders  Krok, var till yrket timmerarbetare och soldat. Den unge Jonas tillbringade åren mellan 1814 och 1821 som målarlärling i Hudiksvall och flyttade därefter till Stockholm. Där blev han gesäll hos målarmästare Gustaf Eric Söderberg och under en kortare period, hos hovmålaren C.F Torsselius, Söderbergs egen tidigare läromästare. De interiörer Jonas, som nu tog sig efternamnet Wallström efter hembyn, kom i kontakt med under 1820-talet kom att ha stort inflytande på honom. Senempirens lunetter, ornament och förgyllda ramverk, genomfört med en noggrann och säker hand, är det som kännetecknar hans stil.

Vid återkomsten till hembygden vid början av 1830-talet blev Jonas mellersta Ljusnandalens främste schablonmålare. Familjen han bildade med sin fru Karin Jonsdotter försörjdes sannolikt främst genom interiörmåleri i de vid 1800-talets mitt allt pampigare hälsingegårdarna.  De målade rummen på världsarvsgården Gästgivars i Vallsta utgör välbevarade, representativa exempel på Jonas Wallströms skicklighet och det är här originalet bakom Duros välkända ”Gästgivarstapet” finns. I en kammare i herrstugans övervåning sitter den spännande och avancerade målning med sju schabloner mot gul botten som snart pryder den nya schablonladan.

 

Bilden nedan är en skiss utav hur den tilltänkta ladan ska se ut.

flyer sv ladan

Att måla beige

De finns hur mycket som helst att fundera på när man arbetar med ett så omfattande projekt, dock inte när de kommer till projektstart. Då är det helt enkelt bara att dra igång för att alla lager med linoljefärg ska hinna torka.

Vi kopplade på släpvagnen för ett par veckor sedan, for in till Bollnäs och Forsells XL bygg som försåg oss med brädfodring till väggen som skall mönstermålas. Forsells är ett utav flera företag som ser värdet utav ett sådant här projekt och gärna går in med sponsring, vilket är avgörande för genomförandet. Brädfodret kommer att monteras på reglar på väggen när bakgrundsfärgen målats tre gånger, efter det kommer byggnadsställning resas och mönstret att målas på plats.

Liksom föregående projekt målar vi med linoljefärg, ett självklart val när man vill arbeta med kvalitet och hållbarhet ur både miljö- och slitage synpunkt. Färgen är sponsrad från Engwall och Claesson som var väldigt positiva till projektet när jag ringde och presenterade det, man förstår lätt att de brinner för sitt arbete.

När vi grundmålar håller vi till inne på min morbrors lada i Rengsjö som vi delar med sedvanligt ladugårdsdamm och en gammal vacker buick, mycket trevliga stämningsbringare. Tur de, för med detta regnande hade det utan tak över huvudet inte blivit mycket målat i juli.

I skrivande stund har två utav de tre lagren bakgrundsfärg målats. Både jag och min målarkompanjon har konstaterat att det är svårt att veta vart man målat, vare sig de gäller på rent trä, målad bräda eller om man råkat målat på sig själv. Då kulören är besynnerligt lik våra egna bleka kroppar. De är intressant att en så beige kulör klarar av att bära fram detta livliga mönster, Jonas Wallström hade verkligen känsla för färg.

 

bild 3 IMG_6969 IMG_6978 IMG_7001 IMG_6988 IMG_6996 IMG_7008